czwartek, 21 sierpnia 2008

Konserwacja samolotu pasażerskiego

Po każdym locie pilot ma obowiązek wypełnić formularz, w którym opisuje usterki mechaniczne zaobserwowane podczas lotu, wymagające naprawy bądź poprawek.
Pilot wypełnia formularz i przekazuje go mechanikom, którzy usuwają opisane usterki. Po zakończeniu pracy mechanicy dopisują w dolnej części formularza, jakie środki naprawcze przedsięwzięto, a pilot przed kolejnym lotem analizuje arkusz z dopiskami.
Poniżej przytaczamy parę prawdziwych zarejestrowanych reklamacji dotyczących potrzeby konserwacji samolotu.
P = problem zanotowany przez pilota
R = rozwiązanie, czyli działania przedsięwzięte przez mechaników.

P: Lewa, wewnętrzna, główna opona niemalże wymaga wymiany.
R: Niemalże wymieniono lewą, wewnętrzną, główną oponę.

P: Lot testowy OK, z wyjątkiem autolądowania, które było bardzo twarde.
R: W tym samolocie nie zainstalowano funkcji autolądowania.

P: Jakiś luźny element w kokpicie.
R: Jakiś dokręcony element w kokpicie.

P: Zdechłe robactwo na przedniej szybie.
R: Żywe robactwo na ogonie.

P: Autopilot w trybie utrzymywania tej samej wysokości wykazuje odchylenie o ok. 60 metrów na minutę w dół.
R: Nie można odtworzyć tego problemu na ziemi.

P: Ślady wycieku na prawej głównej przekładni do lądowania.
R: Ślady usunięto.

P: Natężenie dźwięku DME (Distance Measuring Equipment, czyli system pomiaru odległości, wysyłającego impulsy na ziemie) jest niewiarygodnie wielkie.
R: Natężenie dźwięku DME ustawione na bardziej wiarygodne.

P: Samolot dziwnie się prowadzi.
R: Samolot pouczony, że ma być normalny i lepiej się prowadzić.

1 komentarz: